تحلیل مسیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران

چکیده

تحلیل مسیر برای شناخت موضوع، تعیین عوامل، چیدمان اوّلیه فرضی و آزمون یافتن روابط معنادار آن مطابق مسیرهای تاثیرگذار روابط است. این فن، بر پایه تحلیل رگرسیونی است که جنبه ساختاری با چند متغیر وابسته و مستقل دارد. محقق با سازوکارهای آماری در تحلیل مسیر، همزمان تعامل چند متغیر را به صورت اثرات مستقیم و غیر مستقیم بررسی می‌کند؛ لذا از مدل‌های چند متغیره باK متغیر مستقل و n متغیر وابسته استفاده می‌شود.
تحلیل مسیر، ابزار نظریه آزمایی تلقی می‌شود. دو ورودی اولیه آن را می‌توان داده‌ها و مدل‌ها ذکر کرد تا به خروجی اندازه‌های برازش مدل و تخمین پارامترهای آن دست یافت.

کلیدواژه‌ها