تمرکز صنعتی از مهمترین مفاهیم و خصوصیات ساختار بازار است که ماهیت و میزان رقابت در بازار یک صنعت را تعیین میکند. چنانچه اگر مسئله نحوه توزیع قدرت بازاری فعالیتهای تولیدی در بین مناطق جغرافیایی مدنظر باشد، تمرکز جغرافیایی صنعت و اگر نحوه توزیع قدرت بازاری در بین بنگاههای یک صنعت بررسی شود، مسئله تمرکز بازاری مطرح است. نمونهای از شاخصهای اندازه-گیری تمرکز بازاری و جغرافیایی که در اینجا معرفی می-شوند، عبارت از: شاخص تمرکز بازاری هرفیندال- هیرشمن (H)، شاخص تمرکز بازاری راتچایلد (R)، شاخص تمرکز جغرافیایی الیسون- گلیسر (EG) و منحنیهای تمرکز یکسان (ICC) است.